کد خبر: ۳۱۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 07
سلامت از راه دور در این گزارش «کاربرد فناوری ارتباطات و انتقال اطلاعات برای ارسال اطلاعات سلامتی افراد برای انجام اقدامات تشخیصی، درمانی و آموزش» تعریف شده و مهم‌ترین خدمات قابل ارائه در 6 عنوان ارائه شده است.
شفاآنلاین>سلامت>گزارش مرکز پژوهش‌ها در حوزه سلامت الکترونیک در حالی منتشر شده که بودجه سال‌جاری این حوزه تخصیص نیافته است

 به گزارش شفاآنلاین:مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا طی گزارشی به موضوع سلامت الکترونیک پرداخته است. در بخشی از این گزارش، پیشنهاد شده که یک پلتفرم جامع سلامت راه‌اندازی شود تا شاهد اقبال مردم به سلامت الکترونیک باشیم. پلتفرم‌های سلامت که از چند سال پیش به دستگاه‌های الکترونیکی مردم راه پیدا کرد، در زمان همه‌گیری کرونا نقطه اوج خود را تجربه کردند. از مشاوره و نسخه‌نویسی تا معاینات آنلاین و دریافت شرح حال و نوبت دهی تا حد زیادی مردم را به سمت این پلتفرم‌ها جذب کرد.

با این حال، با فروکش کردن شیوع کرونا این پلتفرم‌ها هم به شکل قابل توجهی کارکرد خود را از دست دادند و اکنون شاید بخشی از آنها در حال ضرر دادن هم باشند. این در حالی است که سلامت الکترونیک تقریبا در بیشتر کشورها پذیرفته شده و فرهنگسازی و تجهیز زیرساخت‌های فنی از مهم‌ترین عوامل این پذیرش به شمار می‌آید. اما واقعیت این است که تا زمانی که مردم به هر دلیل نیاز به پلتفرم‌های سلامت را احساس نکنند، پذیرش آن با دشواری‌هایی همراه است. گزارش مرکز پژوهش‌ها که با عنوان «سلامت از راه دور در مواجهه با همه‌گیری» منتشر شده، حاوی موضوعاتی چون کاربردهای سلامت از راه دور در زمان همه گیری، تجربه بعضی از کشورها در مواجهه با همه‌گیری کووید-19 و قوانین مرتبط و اقدامات انجام شده در حوزه خدمات سلامت از راه دور در ایران است.
 
تعریف سلامت از راه دور و خدمات مهم
سلامت از راه دور در این گزارش «کاربرد فناوری ارتباطات و انتقال اطلاعات برای ارسال اطلاعات سلامتی افراد برای انجام اقدامات تشخیصی، درمانی و آموزش» تعریف شده و مهم‌ترین خدمات قابل ارائه در 6 عنوان ارائه شده است.
مشاوره از راه دور یا دورا مشاور، تشخیص از راه دور یا دورا تشخیص، درمان از راه دور یا دورا درمان، بهداشت از راه دور یا دورا بهداشت، آموزش از راه دور یا دورا آموزش و بانک اطلاعاتی بیماران یا پایش از راه دور یا دورا پایش مهم‌ترین خدمات سلامت الکترونیک در این گزارش عنوان شده است. این گزارش هر یک از این عناوین را به تفکیک تعریف کرده است.

کاربردهای سلامت از راه دور در همه‌گیری
همچنین گزارش مرکز پژوهش‌ها به برخی از مهم‌ترین کاربردهای سلامت از راه دور در زمان همه‌گیری بیماری‌ها اشاره کرده است. شناسایی موارد مشکوک، پیگیری، موارد دارای علامت نیازمند جداسازی در مراکز بهداشتی درمانی یا در خانه، تعادل «بار جغرافیایی» و «پشتیبانی‌های تخصصی» از مناطق کمتر برخوردار و حداکثرسازی پتانسیل نیروی کار از طریق استفاده از پزشکان در قرنطینه به‌عنوان کاربردهای سلامت از راه دور در زمان همه‌گیری در این گزارش دیده می‌شود. علاوه بر این، به موضوع «حفاظت از دریافت‌کنندگان خدمات بهداشتی درمانی به‌خصوص افراد پرریسک» هم اشاره شده است.
 
تجربه برخی کشورها
در این بخش از گزارش، یک جدول تنظیم شده که تجربه کشورهای دیگر در مواجهه با کووید-19 در زمان همه‌گیری را نشان می‌دهد. این جدول علاوه بر ایران، شامل نام کشورهای چین، بریتانیا، آمریکا و کاناداست که با یک تقسیم بندی خاص تجربه این کشورها را به نمایش گذاشته است. در بخشی از این جدول به ابزارهایی مانند تلفن، ویدئو، لپ‌تاپ، سکوی رسانه اجتماعی، پرونده سلامت الکترونیک، وب‌سایت و موارد دیگر با عنوان «نوع خدمات سلامت از راه دور» اشاره شده است. همچنین در ستون «خروجی کلیدی» نتایجی چون سرعت بیشتر در ارائه خدمات رادیولوژی از راه دور، ارائه تشخیص فوری و مشاوره به پزشکان و بیماران در مورد کووید-19، تریاژ بیمار از طریق تماس تلفنی، ارائه مشاوره الکترونیکی یـا مشاوره الکترونیکی به ارائه‌دهندگان سلامت، پخش زنده فیلم آموزشی و موارد دیگر ارائه شده است. در ستون «تأثیر» هم شاهد موارد متعدد ازجمله حذف نیاز به ارجاع بیماران به بیمارستان‌های شلوغ، رسیدگی به نیازهای محلی، ضبط، ذخیره و پردازش پرونده پزشکی بیماران، مدیریت نگرانی‌های بیماران، کمک به اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش خطر عفونت و خطر کم شدن تعداد نیروی کار، مراقبت مجازی برای اطمینان از تداوم مراقبت، درمان سریع‌تر همراه با نتایج بهتر و به‌دست آمدن تجربه بالینی واقعی هستیم.

مکث
چالش‌های سلامت از راه دور و پیشنهادها
پلتفرم‌های سلامت به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم و با شرط فراگیری و پایداری اینترنت می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین برای سالمندان و افراد کم توان و در زمان همه گیری‌ها، مناسب‌ترین گزینه پلتفرم‌های سلامت هستند. با این حال، حوزه سلامت الکترونیک با چالش‌هایی روبه‌روست. در بخش زیرساخت‌های فنی، چالش‌هایی چون نبود پلتفرم جامع خدمات از راه دور، ضعف زیرساخت‌های سخت افزاری خدمات الکترونیکی در مراکز ارائه خدمات و پراکندگی سامانه‌های اطلاعاتی بخش سلامت در این گزارش احصا شده است. همچنین ملاحظات حقوقی، ملاحظات مالی و ملاحظات اجتماعی و فرهنگی بخش دیگری از چالش‌های حوزه سلامت الکترونیکی است. این چالش‌ها باعث شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهادهای کوتاه‌مدت(دوره کرونا) و میان‌مدت و بلندمدت را در این گزارش ارائه دهد. یکی از پیشنهادهای میان‌مدت و بلندمدت این گزارش «طراحی پلتفرم ملی ارائه خدمات سلامت مجازی استاندارد(امن، دسترسی تعریف شده به اطلاعات، امکان تجهیز به ماژول نسخه نویسی و...) با قابلیت اتصال به درگاه یکپارچه اطلاعات سلامت کشور» است. این در حالی است که همین گزارش تصریح می‌کند که بودجه 700میلیارد تومانی سال1401 سلامت الکترونیک هنوز به این حوزه تخصیص نیافته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: